Fejlesztési területek:
I. Akusztikus, auditív figyelem és differenciálás , auditív észlelés fejlesztése
II. Szókincsfejlesztés
III. Beszédértés fejlesztése
IV. Auditív emlékezet
V. A fonológiai tudatosság
A beszédészlelés és beszédmegértés zavara különféle tünetekben nyilvánulhat meg:
Óvodáskorban:
- szókincse szegényes
- sokszor visszakérdez., a tv-t nagyon hangosan hallgatja
- a szavakat erősen torzítja
- gyakran a többiekre figyel, így próbál eligazodni a teendők között;
- kérdésekre nehezen válaszol,
- a mesehallgatás nem vagy nehezen köti le,
- nehezen tanul verseket, mondókákat
- elhúzódó beszédhibákkal küzd,
Iskoláskorban:
- Teljesítménye gyengébb, mint ez a képességei alapján természetes lenne,
- olvasástanulás közben betűket hagy ki, cserél fel, nem észleli a szóhatárt, nem vagy nehezen érti a szöveget;
- írásban ékezeteket hagy el, a betűket cserél, téveszt.,
- nem érti pontosan az elhangzottakat,
- lassan dolgozik, hamar elfárad
- az önállóan megoldandó feladatokat nehezen oldja meg,
A problémák sok esetben magatartási zavarok, figyelmetlenség, agresszivitás, magába fordulás formájába is jelentkezhetnek.
A szerzőtől néhány mondat: "Gyakorló logopédusként (15 éves tanítói múlttal a hátam mögött) azt tapasztalom, hogy a nyelvi zavarok hátterében szinte mindig szerepel a beszédészlelés vagy beszédértés valamilyen szintű eltérése. Ezért számomra kiemelkedően fontos feladat ennek a területnek a fejlesztése.
A beszédészlelés és beszédmegértés zavarainak felismerése óvodáskorban különösen nehéz, mert általában nem csak a gyermek beszédével kapcsolatosan jelentkeznek a tünetek. Mindkét terület a beszéd befogadásának, feldolgozásának oldalához tartozik, emiatt ?kevésbé látványos, vagy hallható? az eltérés, s az esetek nagy részében rejtve is marad akár második, harmadik osztályos korig. Ekkor derülhet ki pl., hogy egy olvasási problémáért az életkori szinttől elmaradt beszédészlelés vagy - megértés a felelős. Óvodás korban a megkésett beszédfejlődésű, és az ún. diszlexia veszélyeztetett gyermekek szinte mindegyikénél biztosan, de az egyéb beszédhibás gyermekek egy részénél is jelentkezik ez a probléma, így megsegítésük elengedhetetlen része ezeknek a területeknek a fejlesztése." (Kovács Ágnes)
Néhány szakértői ajánlás:
"Kovács Ágnes munkájában visszatükröződik a gyakorló logopédus több évtizedes szakmai tapasztalata
és tudása, a gyermeki képességfejlődés és képességfejlesztés iránti mély elkötelezettsége, valamint a
játékosság, ami áthatja az egész programot és szinte észrevétlenül épül be az óvodai nevelés
mindennapjaiba. Haszonnal forgathatja minden óvodapedagógus, aki a tudatosabb és hatékonyabb
anyanyelvi fejlesztés érdekében gazdagítani kívánja pedagógiai eszköztárát. A program megvalósítása
új fejezet nyithat az óvoda és a szakszolgálat közötti szakmai együttműködésben."
dr. Mile Anikó
a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója
"Ez a nyelvi fejlesztő eszköz az óvodában hiánypótló jellegű. Az igényes, válogatott szóanyag, a nyelvi
feladatok anyaga, játékosan segítik az óvodás gyermekek nyelvi, és egyéb kognitív képességeinek
fejlődését. A kreatív feladatok szinte észrevétlenné és örömtelivé teszik a gyermeknek a beszédészlelés,
beszédmegértés területének fejlődését, a nyelvi, kommunikációs képesség fejlesztését.
Az ötletes, színvonalasan kivitelezett, esztétikus feladatok jól mutatják a szerző szakmai igényességét,
a korosztály alapos ismeretét, az óvodai életben és tevékenységben való tájékozottságát.
Kovács Ágnes mesterpedagógus, logopédus által készített fejlesztő anyagot jó szívvel ajánlom minden
óvodapedagógusnak, szülőnek, gyermekekkel foglalkozó pedagógusnak."
Horváthné Moldvay Ilona
mesterlogopédus, köznevelési szakértő, egyetemi oktató
"Ez egy nagyon jó játék- és feladatgyűjtemény. Középső és nagycsoportos gyerekekkel próbáltam ki-
kísérleti jelleggel- a programot. Bátran állíthatom, hogy napi szintű sikerélményt nyújtottak a
gyerekeknek is és nekem is a játékos feladatok.
Élvezték, szerették, kérték a feladatokat a gyerekek. Játszva tanultak és közben nagyon sokat fejlődtek.
Bátrabban fejezték ki magukat, gazdagodott szókincsük. Sokat alakult az egymáshoz való viszonyuk
(türelem, szeretet, megértés, elfogadás)
Meggyőződésem, hogy beszédészlelés és beszédértés nélkül nem válhatnak a gyerekek iskolaéretté.
Éppen ezért jó szívvel ajánlom ezt a nagyon gazdag és sokrétű programot minden óvónőnek és szülőnek
is."
Nagy Éva óvodapedagógus
Ajánlott:óvodapedagógusoknak, logopédiai szakembereknek, szülőknek
Korcsoportnak szánt feladatok: középcső csoportos óvodások
Fejlesztésű terület: anyanyelv, beszédértés, beszédészlelés